نقش سواد سلامت و آموزش آن با کمک متاورس در بهبود و ارتقا بهره وری صنایع و محیط کار

دکتر مریم رمضانیان

دکترای سیاست گذاری سلامت و کارشناس مسئول در ستاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

Email

مقدمه

سواد سلامت به توانایی افراد در درک و استفاده از اطلاعات بهداشتی گفته می شود. این امر شامل توانایی ارزیابی اطلاعات بهداشتی، تصمیم گیری در مورد مراقبت های بهداشتی و مشارکت فعال در مراقبت های بهداشتی خود می شود. آموزش با کمک متاورس (XR) یک رویکرد آموزشی جدید است که از فناوری های واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت ترکیبی (MR) استفاده می کند. این فناوری ها می توانند برای ایجاد تجربه های آموزشی تعاملی و جذاب استفاده شوند که می توانند به بهبود سواد سلامت کمک کنند.امروزه باشد از محدودیت های فیزیکی فراتر بروید و امکانات بی حد و حصر متاورس را کشف کنید، جایی که یادگیری هیچ حد و مرزی نمی شناسد.

کاربرد سواد سلامت در صنعت و محیط کار

سواد سلامت در صنعت و محیط کار می تواند نقش مهمی در بهبود ایمنی، بهره وری و رضایت کارکنان ایفا کند. به عنوان مثال، کارکنانی که از سواد سلامت بالایی برخوردار هستند، بیشتر احتمال دارد که خطرات ایمنی را شناسایی کنند و اقدامات مناسب برای جلوگیری از آسیب ها را انجام دهند. همچنین، کارکنانی که از سواد سلامت بالایی برخوردار هستند، بیشتر احتمال دارد که سبک زندگی سالمی داشته باشند که می تواند به بهبود بهره وری و کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی کمک کند. متاورس را به عنوان یک کاتالیزور برای نوآوری در آموزش بپذیرید و خلاقیت، همکاری و ارتباطات جهانی را تقویت کنید

آموزش با کمک متاورس برای بهبود سواد سلامت کارکنان و کارمندان 

انقلاب صنعتی چهارم در حال تغییر سریع نحوه زندگی و کار ما است. این انقلاب بر اهمیت یادگیری مهارت‌های جدید و انعطاف‌پذیر تأکید دارد. باید با هم قدرت متاورس را مهار کنیم تا آموزش را دوباره تعریف کنیم و دنیایی از فرصت‌های یادگیری بی حد و حصر ایجاد کنیم. آموزش با کمک متاورس می تواند برای بهبود سواد سلامت در صنعت و محیط کار به روش های مختلفی استفاده شود. به عنوان مثال، می توان از آن برای:
• ارائه آموزش های بهداشتی تعاملی و جذاب که می توانند به بهبود درک کارکنان از موضوعات بهداشتی کمک کنند.
• ایجاد شبیه سازی های واقعیت مجازی که می توانند به کارکنان کمک کنند تا مهارت های خود را در زمینه های ایمنی، بهداشت و کمک های اولیه تمرین کنند که خوشبختانه امروزه این امکان در ایران دردسترس می باشد . منجربه کاهش هزینه ها و بهبود دسترسی کارکنان می گردد. 
• VR به طور بالقوه اثربخشی تمرینات حرکتی را با ایجاد تجربیات واقعی تر و جذاب تر برای کاربران افزایش می دهدو تجربیات آموزشی متناسب با بازخورد دقیق و عینی را امکان پذیر می کند. این بررسی مزایای پتانسیل VR را برای ایجاد انقلابی در نحوه انجام آموزش تاکید می کند.
• فناوری XR (واقعیت افزوده) و رباتیک می‌توانند تأثیر عمیقی بر آموزش در همه سطوح داشته باشند. آنها می‌توانند یادگیری را تعاملی‌تر، جذاب‌تر و شخصی‌تر کنند.
• پتانسیل بی حد و حصر متاورس را برای تبدیل آموزش به یک تجربه جذاب، تعاملی و فراموش نشدنی آزاد می شود . برخی مطالعات تجربی نشان داده اند که آموزش با کمک متاورس می تواند به بهبود سواد سلامت کمک کند.
• یک مطالعه نشان داد که شرکت کنندگانی که از آموزش واقعیت مجازی در مورد کمک های اولیه استفاده کرده بودند، نسبت به شرکت کنندگانی که از آموزش سنتی استفاده کرده بودند، عملکرد بهتری در یک آزمون کمک های اولیه داشتند. 
• مطالعه دیگری نشان داد که شرکت کنندگانی که از آموزش واقعیت مجازی در مورد ایمنی در محل کار استفاده کرده بودند، نسبت به شرکت کنندگانی که از آموزش سنتی استفاده کرده بودند، آگاهی بیشتری از خطرات ایمنی داشتند.

شبیه ساز احیا بیماری قلبی ریوی ، برق گرفتگی و آتش سوزی و تصادفات با کمک متاورس :

شبیه‌ساز XR و رباتیک برای احیای قلبی-ریوی و ... حسب اعلام نیاز آن محیط کار سناریو های مختلف تعریف می نماید و یک محیط ایمن و واقع‌گرایانه را برای کارکنان شما فراهم می‌کند تا مهارت‌های احیای قلبی-ریوی و .. را بیاموزند و تمرین کنند. این آموزش می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا در مواقع اضطراری جان انسان‌ها را نجات دهند.
امروزه در ایران می توان ارزش افزوده هر محیط کا ر را با کمک شبیه ساز های موجود برای آموزش احیا بیماری قلبی ریوی ، برق گرفتگی و آتش سوزی و تصادفات تقویت کرد . که در هر محیط کاری منجر به افزایش سواد سلامت کارکنان و سطح سلامتی جامعه پیرامون در راستای مسئولیت اجتماعی آن می گردد . در این راستا از کمک متاورس وتکنولوژی های XRو هوش مصنوعی و رباتیک استفاده می گردد . 

برخی از مزایای استفاده از شبیه‌ساز XR و رباتیک برای احیای قلبی-ریوی ، برق گرفتگی و آتش سوزی و تصادفات:

• آموزش واقع‌گرایانه و فراگیر: شبیه‌ساز یک تجربه آموزشی واقع‌گرایانه و فراگیر ارائه می‌دهد که می‌تواند به کارکنان شما کمک کند تا مهارت‌های احیای قلبی-ریوی را به طور مؤثرتر یاد بگیرند و حفظ کنند.
• محیط ایمن و کنترل‌شده: شبیه‌ساز ما به کارکنان شما اجازه می‌دهد تا احیای قلبی-ریوی را در یک محیط ایمن و کنترل‌شده تمرین کنند، بدون اینکه خطر آسیب رساندن به خود یا دیگران وجود داشته باشد.
• آموزش راحت و قابل گسترش: شبیه‌ساز ما را می‌توان در هر مکان، در هر زمان استفاده کرد و می‌توان آن را به راحتی برای پاسخگویی به نیازهای شرکت شما مقیاس کرد.
• کاهش خطر حوادث محل کار: با ارائه آموزش احیای قلبی-ریوی به کارکنان خود، می‌توانید به کاهش خطر حوادث و مرگ و میر محل کار کمک کنید.
• بهبود روحیه کارکنان: کارکنانی که به توانایی خود در انجام احیای قلبی-ریوی اطمینان دارند، بیشتر احتمال دارد که در کار خود مشارکت کنند و از آن رضایت داشته باشند.
• تقویت اعتبار شرکت یا محیط کار شما در راستای اهمیت به مسئولیت اجتماعی : با سرمایه‌گذاری در آموزش احیای قلبی-ریوی، می‌توانید به کارکنان خود و مردم نشان دهید که به ایمنی و رفاه آن‌ها متعهد هستید.همه باید فرصت یادگیری احیای قلبی-ریوی را داشته باشند. شبیه‌ساز XR و رباتیک برای احیای قلبی-ریوی یک ابزار قدرتمند است که می‌تواند به تحقق این امر کمک کند.


نتیجه گیری


فناوری XR و رباتیک پتانسیل تغییر نحوه آموزش و نجات جان مردم را دارد. این فناوری‌ها می‌توانند یادگیری را تعاملی‌تر، جذاب‌تر و شخصی‌تر کنند و همچنین می‌توانند برای نجات جان مردم استفاده شوند. آموزش با کمک متاورس یک ابزار جدید و امیدوارکننده برای بهبود سواد سلامت در صنعت و محیط کار است. این فناوری می تواند برای ارائه آموزش های بهداشتی تعاملی و جذاب که می توانند به بهبود درک کارکنان از موضوعات بهداشتی، تمرین مهارت های ایمنی و بهداشت و کمک به کارکنان برای زندگی سالم تر کمک کند.

رفرنس
• Chen FQ, Leng YF, Ge JF, Wang DW, Li C, Chen B, Sun ZL. Effectiveness of Virtual Reality in Nursing Education: Meta-Analysis. J Med Internet Res. 2020 Sep 15;22(9):e18290. doi: 10.2196/18290. PMID: 32930664; PMCID: PMC7525398

• Deng, Y., Wang, Z., Dong, L., Lei, Y. and Dong, Y. (2023), "Immersive innovations: an examination of the efficacy and evolution of virtual reality in human movement training", Robotic Intelligence and Automation, Vol. 43 No. 5, pp. 551-566. https://doi.org/10.1108/RIA-05-2023-0072 

https://www.researchgate.net/publication/357566672_Virtual_reality_technology_in_construction_safety_training_Extended_technology_acceptance_model



Sign in to leave a comment

A New Era of Healthcare with AI _ I AM AI